Skip to main content

Glommastien

Skrevet av Øyvind Wold den . Publisert i .

Sarpsborg-Fredrikstad-Sarpsborg


FAKTABOKS

  • GPS spor: https://ridewithgps.com/routes/29671927
  • Start/sluttpunkt: Sarpsborg stasjon
  • Distanse: 36,5 km
  • Samlet stigning: 225 hm
  • Høyeste punkt: 58 moh.
  • Underlag: ca. 60 % asfalt, 40 % grus
  • Vanskelighetsgrad: Middels lett tur
  • Skiltet: Ja, egen Glommastien-skilting

Glommastien knytter Sarpsborg og Fredrikstad sammen, du kan ferdes på begge sider av Glomma, som var livsnerven for aktiviteten i nedre Glommaregionen i gammel tid.

Sagbruk og teglverk lå tett i tett og tømmeret kom fra de store skoger der elva gikk langt inne i landet. Trippebåter gikk på kryss og tvers med folk og seilskutene kom fra fjern og nær og fraktet plank og tegl.

Deler av turen går på bilfri turvei

I dag er sagbruka og teglverk borte, men teglstrender og «bakon» som stabiliserer elvekanten kan fortsatt ses. Grunnforholda langs Glomma er mange steder ustabile og egna seg ikke for biltrafikk, derfor er bilveier bygget et stykke unna. Dette gjør Glommastien til et sted i stillhet, kun avbrutt av fuglesang og gode opplevelser der den bukter seg frem i de grønne korridorene langs vannet.

Det er også satt opp noen skilt med foto av elva og fortelling om de gamle tider. Du kan også slå deg ned på en av de mange rasteplassene langs stien.

Midt mellom byene kommer du til tettstedene Sellebakk og Lisleby som bindes sammen av gratis ferge. Stien er bygget i 2 m bredde av grus, med går også på asfalterte eksisterende veier, der vi ikke hadde andre muligheter.

Glommastien, like nord for Gamlebyen i Fredrikstad

Standarden er blitt så bra at vi treffer brukere av el-rullestoler som forteller at nå kommer de også ut på tur i den praktfulle naturen.

Man passerer også Roald Amundsens minne på Østsiden og Haugegropa på vestsiden et steinkast fra der Hans Nilsen Hauge fikk sin åpenbaring om å vandre rundt i Norge og fortelle om vår Herre, og skaperen av ny næringsvirksomhet over alt hvor han gikk.

Dette var noe om hendelsene langs Glommastien. Stien som ble bygget i en tid der det måtte settes i gang sysselsetting pga. arbeidsledighet, men også som et miljøprosjekt for å rydde opp langs elva etter at storhetstida var over, og elvekanten ble brukt til å kaste restavfall.

Street-art langs stien
Øyvind Wold

Øyvind Wold

Øyvind Wold fra Oslo kjøpte sin første terrengsykkel i 1989. Det tente en gnist som skulle vise seg å få større konsekvenser enn han ante. Siden den gang har han vært helårssyklist i Oslo, terrengsyklist i marka og brukt store deler av ferie og fritid på å sykle land og strand rundt. Målet har vært å utforske et av verdens vakreste land – Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *