Skip to main content

Destination Category: SVERIGE

Idylliske Tjörn i Bohuslän

Varme dager i Skärhamn

Sommeren 2014 var en «drømmesommer» i Bohuslän. Vi hadde planlagt lange dagsturer med utgangspunkt Skarhamn, men det ble for varmt og dagsetappene ble redusert.

Havnen i Skärhamn.

Kart

Skärhamn er et utmerket utganspunkt for turer på Tjörn. Kommunen har et godt tilrettelagt sykkelnettverk som også er godt merket. Selv om rutene er merket, vil jeg anbefale å kjøpe et sykkelkart. «Cykla i skärgården» er et godt alternativ som du kan kjøpe på Turistinformasjonen i Skärhamn. Et annet alternativ er Cykelkartan’s Södra Bohuslän, kart#17, men dette kartet dekker ikke den sydligste delen av Tjörn.

Terreng og dekke

Sykkelstien er i hovedsak med asfaltdekke og god grus. Noen ruter har et mer stipreg. Det er dog ingen problemer å sykle på en hybrid eller cyclocross.

Severdigheter

  • Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn kan anbefales. Et besøk i museet og deretter forfriskninger i restauranten – gjerne middag, gir deg den gode følelsen.
  • Sundsby säteri hvor 17. mai blir feiret hvert år bør inngå i sykkelturen. Et «säteri» er en gård som i middelalderen var bosatt av en person med skattefrihet.
  • Gå en tur på Härön og deretter se på båttrafikken i Kyrkesund.
    Skärhamn.

    Ikke bare asfalt og grusdekke på turene.

Värmeland du sköna

Karlstad byr på herlige sykkelturer

Karlstad ligger ved Väneren i Värmland län. Med utgangspunkt Karlstad kan du velge mange ruter både på asfalt, grus og terreng. Karlstad har også et godt utbygget sykkelnett ut fra byen.

Det var Klarälvsbanen som i utgangspunktet hadde fanget min interesse. Klarälvsbanen er en 90 km lang nedlagt jernbane som går fra Karlstad til Hagfors. Strekningen er kanskje litt i lengste laget dersom en skal sykle tur/retur på en dag, men siden idéen bak HuB-Biking er turer ut fra et «nav», kan man dele opp etappene.

Vi – to par med felles sykkelinteresse, ville også utforske områdene utenfor Klarälvsbanan. Konklusjonen etter tre dager med sykling var klar; Det Värmlandske landskapet byr på idylliske naturopplevelser selv om en sykler på asfalt.

Turforslag syd for Karlstad

Vår «base» var BEST WESTERN Gustaf Fröding som ligger nord for sentrum. Vår første tur ble derfor å utforske Karlstad fra sykkelsetet i tillegg til en rundtur på Hammarön.

Fra BEST WESTERN Gustaf Fröding (Höjdgatan 3) er det kort vei til Klarälvsbanan trasé. Ved å følge denne sydover mot sentrum, kommer en snart inn på flere sykkelruter. Vi fulgte sykkelrute merket «Centrum». Turen går på gang-/sykkelstier gjennom småbebyggelse i utkanten, blokker nær sentrum og fram til Stora Torget hvor minnesmerket fra Karlstadforhandlingene i 1905 mellom Sverige og Norge angående Norges selvstendighet.

Fra Stora Torget fulgte vi en rute mot Marieberg og Sommaro. Turen går gjennom parker, idrettsanlegg og bebyggelse på gode sykkelstier. Vi ender opp i Skoghall og fortsetter videre på Hovlandavägen til Torp. Fra Torp fulgte vi Kilenevägen nordover til Lövnäsleden. Her syklet vi litt feil og måtte krysse 236 «uregelmentært». Da vi kom inn på Nolgårdsvägen startet merkingen for Klarälvsbanan. Nå var det bare å følge skiltingen for Klarälvsbanen tilbake til hotellet.

Jeg vil anbefale at en forsøker å lage en rute på forhånd, overføre den til GPS’n eller telefonen, alternativt er kartet til Klarälvsbanen eller Cycelkartan 24 Södra Värmland utgitt av cykelkartan.se.

Du kan laste ned vår tur på http://ridewithgps.com/trips/1314350

Klarälvsbanen til Deje

Værmeldingen var ikke av de beste denne vårdagen i mai. Vi var derfor litt usikre på hvor langt nordover vi skulle sykle på Klarälvsbanen. Dessuten ville vi forsøke å finne en rundtur.

Løsningen ble å sykle til Deje – en strekning på ca 30 km fra Karlstad. Returnere ned til Forshaga og sykle gjennom Rudskogen retning Skåre, deretter følge Klaraälvens vestbredde tilbake til Karlstad.

Klarälvsbanen er lettsyklet – det er eventuelt vinden som kan skape litt problemer. Langs banen er det satt opp rasteplasser og informasjonsskilt. Banen ble bygd på slutten av 1800-tallet. Totalt var banen på 180 km og smalsporet. Den ble brukt til å transportere gods til industrien langs banen. I begynnelsen var det i hovedsak jernverk, senere papirindustri. Hovedårsaken til industrien var kraftproduksjon som var mulig grunnet Klarälven.

Deje er litt «typisk» for området; en nedlagt papirfabrikk med store piper og en kraftstasjon. Vi tok en kaffepause på torget før vi snudde og syklet tilbake til Forshaga.

Som nevnt hadde vi et ønske om å lage en rundtur samtidig som vi ikke ønsket å sykle på trafikkerte veier. Alternativet til å ta Karlstadvägen fra Forshaga retning Karlstad var å ta grusveien som går gjennom Rudskogen. Fra sydenden av broen over elven følger du Rudskogvägen fram til Karlstadvägen.

Ved Älvsborg er det eneste mulighet til å krysse elven. På vestbredden av Klarälven er det en perfekt sykkelsti hele veien til Karlstad sentrum. Du passerer Råtorp før du igjen krysser elven og er tilbake i sentrum av Karlstad.

GPS spor for turen:

Alstern rundt

Vi hadde en ettermiddag til rådighet etter litt shopping i Karlstad og valgte en tur som gikk rundt Alstern.

Fra vårt hotel syklet vi sydover til Klarälvsbanan start. Derfra tar en Sverigeleden østover. Sverigeleden var til tider dårlig merket, noe som resulterte i litt feilsykling for vår del.

Alsters Herrgård hvor Gustav Fröding ble født i 22. august 1860 er en severdighet (som vi dessverre ikke rakk denne gangen). Den ligger litt syd for E18 ved munningen av Alsterelven.

Du tar av fra Gustav Frödings Gata ved skilt til Alstern kirke. Her er det litt mer kupert enn langs den nedlagte jernbanen, men fortsatt må dette få betegnelsen en lett tur.

Alstern kirke er verdt en stopp. Dette er en tømmerkirke fra slutten av 1600-tallet, noe en klart ser på fasaden.

Kort etter kirken kommer du inn på vei 63 som du krysser. Ved butikken på Vallargårdet følger du Diamantvägen til du kommer inn på Klarälvsbanan.

Været denne dagen var utmerket og vi bestemte oss for å utnytte medvinden til en raskt tur til Forshaga. Dermed ble det tur/retur Forshaga før vi fulgte Klarälvsbanan tilbake til hotellet.

GPS spor for vår tur rundt Alstern:

Anbefalt Kart

Startpunkt Vänersborg

Flott sykkelterreng med dyrket mark, skogområder, naturreservater, bymiljøer og våtmarker. Og ikke minst: Tilrettelagt for syklister både i byene Vänersborg og Trollhättan og i områdene rundt. Gode sykkelstier langs veiene og godt oppmerkede felter i byene. Et fantastisk område å utforske i løpet av en langhelg eller en kort uke.

Vi bodde på Hehrne hotell fire km syd for byen, med storslått beliggenhet helt ned mot Göta elv. Greit og rimelig sted med sykkelstien rett utenfor døra. Et stort parkområde med mange bygninger som har vært (og delvis er) en stor psykiatrisk institusjon; hotellet ligger i det gamle «søsterhjemmet»! Ellers finnes selvfølgelig flere overnattingsalternativer inne i selve Vänersborg.

Linnéleden

Turistbrosjyren forteller: «År 1746 var Carl von Linné i Trollhättan och Vänersborg på sin Wästgötaresa. Han kom på häst från Bohuslän, fortsatte sedan över Göta älv och vidare till platåbergen Halle- och Hunneberg. Du kan själv följa blomsterkungens färd och njuta av Kopparklintens fantastiska utsikt över fall- och slussområdet, Hullsjön med naturreservat, fågeltorn och fornlämningar, ekdungar från 1200-talet i Västra Tunhem och på Hunneberg besöka Kungajaktmuseet Älgens Berg. Leden är 69 km och är markerad med beige skyltar

Bruk turistkartet du får på hotellet eller i aviskiosken kombinert med vedlagte kart i PDF-format. Kjøp også gjerne kart fra Svenska Cykelsallskapet. Følg ruten nordøstover via Storegårdsvägen i industristedet Vargön. Du har da platåene Halleberg til venstre og Hunneberg rett fram. Begge er greit skiltet og byr på fin grussykling i skog når du kommer opp ca. 100 høydemetre. Begge er naturreservater og dermed fredet for hogst.

Hunneberg er svenskekongens jaktterreng for elg. Elgmuseum (verd et besøk, faktisk!), matservering og «jaktstugor» til venstre rett før du er helt ferdig med oppstigningen til platået. Stopp her for en matbit. Det vil du IKKE angre på. Kungen har tydeligvis sans for bordets gleder!

Hovedleden går i ytterkant av platået som er tilnærmet sirkelformet. Området har en helt spesiell geologi og dermed også flora. Derfor Linnès interesse. Sykle ned samme vei du kom opp eller sjekk kartet for andre nedfarter.

Halleberg på andre siden av hovedveien i dalen mellom dem; Lilleskogsvägen, er bortimot øde med små torp og flott utsikt over Vänern fra nordspissen.

Kommer du dit i begynnelsen av juni kan du fråtse i «smultrån», markjordbær store som kronestykker langs grusveiene! Fruen og undertegnede ble stappmette!

Vel nede fra platåene, ta til høyre i Storegårdsvägen og følg Nordkroksvägen nordover til Nordkroken, flott sandstrand, for å vaske av deg svetten og jordbærsaften!

Bruk ettermiddagene i selve Vänersborg. Du kan spise godt på uteserveringene langs elven, bade i Vänern fra stranda midt i byparken og ellers være turist i en by som ikke er en turistby!

Trollhättan

En by som ikke har det helt greit om dagen, i og med at viktigste arbeidsplassen, bilfabrikken SAAB er gått dukken. Men et flott mål for sykkelturer med Vänersborg som utgangspunkt! Ca. 50.000 innb., trivelig sentrum med god framkommelighet på to hjul med muskelkraft. Hyggelig gågate med flust av utemat.

Severdighet nr. 1: Slusene og kraftverkene. I sommersesongen slippes det vann i fossen fra kl. 15.00 i et kvarter, ikke lenger! Stikk gjerne innom SAAB-museet. Det er ikke all verden (Volvo i Gøteborg er en annen klasse!), men artig hvis en har et forhold til V4-motorer og rally på -60 og -70 tallet. Bra spiseplass på området. Fin lunsjkafe midt i sluseområdet som er «berømt» for sitt rekesmørbrød(!); reker på hamburgerbrød!

En kikk i turistbrosjyren: «Upplev Trollhättans och Vänersborgs många sevärdheter när du med cykel tar dig längs Vänern, Göta älv och fall- och slussområdet. Du kan starta var du önskar utmed leden, men du bör cykla medsols. Koppla gärna av där du hittar en intressant plats för att inta din medhavda fika eller stanna till vid något av de caféer som du hittar i anslutning till leden. Längs turen bjuds på spännande historia och varierande terräng. Hela leden är knappt 50 km lång och här markerad med beige skyltar.»

Tull og tøys. Sykle motsols! Særlig om du velger østre veialternativ tilbake til Vänersborg. Da får du mer medvind i et åpent landskap med syd-vestvinden som oftest blåser i området i sommerhalvåret.

Du har tre veimuligheter mellom de to byene:

  • Vestre: Start i Vänersborg sentrum. Ta broen nord i byen der du kommer inn på Edsvägen. Rett etter Quality Hotel finner du Nabensbergsvägen til venstre, og etter noen meter tar du til høyre på Korsbergsvägen. Da er du unna den verste trafikken. Edsvägen finner du igjen når du har krysset motorveien noen hundre meter senere. Følg denne ca. to mil. Her er det landlig! Du sykler på historisk grunn, så vil du lese deg opp…. Du kommer til tre veikryss underveis. Hold rett fram i alle tre. Ta ikke av til venstre før du kommer til et T-kryss der du slår inn på Kungälvsvägen. Ta første til høyre etter dette, inn på grusvegen, ned bakkene og du befinner deg plutselig i nedre del av kraftverks/sluseområdet i Trollhättan. Veien er skiltet og en svært spektakulær måte å ankomme byen på: smal grusvei uten biler, til tider stisykling Følg skiltene til sentrum.
  • Midtre: Start i Vänersborg sentrum. Finn Tegelbruksvägen som går sydover langs kanalen Karls Grav. Etter snaut fire km. finner du Slussvägen på høyre hånd. Ta den ned til kanalen og over slusebroen. Iskrem i slusekiosken er obligatorisk! Hold venstre etter broen, og du har topp grussykling med asfalt mot slutten på sykkelsti langs Göta elv stort sett hele veien til Trollhättan. Du passerer Onsjø golfklubb, og tvers av SAAB-fabrikken (som ligger på andre siden av elven) tar du til høyre sydover på Onsjøvägen, så til høyre på Ladugårdsvägen. Følg denne, krysse motorveien (som går inn til SAAB-fabrikken), gjennom to rundkjøringer og slå inn på sykkelstien sydover igjen. Den er lagt på den gamle jernbanetraseen og helt snorrett. Derfra er det å følge skilt til sentrum over den andre broen på venstre hånd, Spikbroen. Hele turen er omtrent 15 km og helt flat.
  • Østre: Start i Trollhättan. Denne er litt tricky å finne, men fin! Jeg brukte Google Maps og fant denne tilfeldigvis. Med utskriften på styreveska bommet jeg bare èn gang! Start ved Järnvägsrondellen som ligger nord i Drottninggatan, byens hovedgate. Ta til venstre i rondellen, på Elfhøgsgatan etter 50 m, til høyre på Kungsporten, under togskinnene og med en gang de er passert, ta til høyre på Tunhemsvägen. Ti meter etter gangfeltet i krysset, ta til høyre på grusstien som leder ned til togskinnene. Sykkelstien følger skinnene til du kommer til broen under E45. 100 m senere fortsetter den mellom Ulfspärregatan og skinnene. Den går så gjennom et fint villaområde østover ut av byen og ut over jordene mot Hunneberg som du har i det fjerne.

Vel «ute på jordet☺» går det ca. 2,5 km til T-kryss der du tar til venstre på asfaltvei nordover. Etter en drøy kilometer får du Hullsjøn til høyre, et våtmarksområde som er hjemsted eller hvileplass for mange fuglearter. Grunn som den er (som Hunneberg og Halleberg har den en spesiell geologisk historie), fryser den til om vinteren. Bord og benker finnes for fortæring av medbrakt. Fuglekikkertårn for de med kikkert og tålmodighet.

Ved krysset i Tunhemsvägen, ta til høyre og kryss RV 44/47 og hold deg på veien som går rett nordover. Her er det jordbruksland, flatt og åpent, så nå er det at MEDVINDEN er god å ha! Göta elv kommer på venstre side, du får et glimt av Hehrne Hotel over elven og ser fabrikkpipen på Vargøn etter hvert. Ta til venstre i rundkjøringen der og følg Østra vägen inn til Vänersborg sentrum. Nede ved elven midt i byen svinger du innom Koppargrillen og topper dagen med Sveriges beste bernaise med fläskfilet under. De gutta der vet hva en sliten syklist trenger!

Konklusjon

Disse fire ledene kan kombineres etter behov. Ingen av dem er over tre mil. Totalt sett er det nok med fire dager i området. Da har en vært over det meste mellom Vänersborg og Trollhättan. Det er vakkert, lettsyklet og topp for «opplevelses-syklister.»

Nord for byen: Har du bukkestyre og konkurranseben, sjekk ut Vänern rundt. Håper jeg kan få med meg noen på den etterhvert. Men HUB-biking er det definitivt ikke!

God tur!