Skip to main content

Destination Category: TYSKLAND

Lette turer langs Mosel

Sykling langs Mosel er langt fra krevende og bør passe syklister i alle kategorier.

Lette turer langs Mosel

Det går sykkelstier på begge sider av elven, og med et fast utgangspunkt kan du variere turene ved å sykle ”oppover” og ”nedover” elven” på en side med retur på den andre siden. I tillegg kan du ta en elvebåt et stykke og deretter sykle ”hjem”.

En annet alternativ er å sykle i ”dalsidene” gjennom vinmarkene og på platået over elvedalen. Dette alternativet er imidlertid mer fysisk krevende.

På vår tur valgte vi utgangspunkt i den lille byen Zell am Mosel. Vi fløy ned med Ryanair til Hahn flyplass, deretter en kort drosjetur til Zell am Mosel. Tips: Bestill drosje i forkant!

Vi hadde avtalt sykkelutleie via overnattingsstedet (Gutsweinschänke Jutta Koch). Dessverre var ikke utleiesyklene ikke helt i samsvar med våre preferanser. Våre sykler var av den enkle sorten – mer bysykler. Men turgleden forsvant ikke av den grunn! Ryanair reklamer med at det skal være enkelt å medbringe sykkel. Jeg har ikke selv prøvd dette, men det kan være et alternativ til å leie sykler.

 

Forredelse

Kartvalg: Moselle River Trail. From Metz to the Rhein, fra Bikeline er et utmerket valg selv om en egentlig ikke trenger kart for å orientere seg. Kartserien fra Bikeline gir deg mer enn valg av sykkelrute, du får informasjon om tettstedene du passerer, nyttige telefonnummer og annen informasjon som kan være til nytte. Kartene fra Bikeline har et format som er tilpasset styrevesker (12x23cm).

Turforslag

Vi hadde tre dager med sykling langs Mosel:

  • Dag 1 syklet vi i retning Cochem. Turen går på vei og merkede sykkelstier på begge sider av elven; gjennom vinmarker, landsbyer, forbi vingårder og sluser.
  • Dag 2 gikk i retning Erden. Igjen var ruten godt oppmerket.
  • Dag 3 tok vi først båt et stykke til Traben-Trarbach og syklet ”hjem” til Zell.

Lengden på turene bestemmer du helt selv. La dagsform, vær og vind få bestemme.

Moseldalen er kanskje mest kjent for sin vinproduksjon. Du sykler gjennom landsbyer med navn som minner om «gamle dager» og søt vin som «Zeller Schwarze Katz» og annen søt vin. I dag er vinproduksjonen mer «halvtørr».

Jeg anbefaler også et en tar en liten tur opp til en borg. Litt «klatring» kan en klare.

Vinranker i Moseldalen.

 

Ferjetur over Mosel.

Sykkeltur i historiske områder nær Bochum

Blant nedlagte kullgruver i Ruhrområdet

Ruhrområdet har hatt en stor betydning for Europa. Området begynte å vokse under den industrielle revolusjonen grunnet sine forekomster av kull og produksjon av stål. Dette medførte også at området ble sterkt rammet under de to verdenskrigene.

I dag er stålprodusjonen nedlagt. De store bygningsmassene er omgjort til kultursentre med konsertsaler, restauranter og museer. Siden kull- og stålproduksjonen var avhengig av distribusjon av sine produkter, ble det lagt utallige kilometer med jernbanelinjer.

Disse jernbanetraséene er nå omgjort til turstier som egner seg ypperlig til rolige sykkelturer. Den største utfordringen er kanskje antall brukere av turnettet, spesielt i helgene.

Deler av traséene er asfaltbelagt, andre har godt grusdekke.

Vi var dessverre ikke heldige med været, men regnbyger og litt kjølig temperatur satte ingen begrensinger på turopplevelsen.

Selv om terrenget er flatt er det spennende å sykle rundt i området. En blir fasinert av størrelsen på stålverkene – de framstår som giganter.

Og litt film

Gelsenkirchen

GPS spor: http://ridewithgps.com/trips/1893584

Vår første tur gikk på nedlagte jernbanelinjer med utgangspunkt Bochum. Vi parkerte ved Jahrhunderthalle og syklet i retning Katernberg.

Det gikk ikke lang tid før vi var innom vårt første stålverk.Vi fulgte turveien fram til Holgers Erzbahnbude. Her svingte vi til venstre på Hühlweg retning Katernberg.

Vi syklet sammen med kjentfolk som hadde tatt turen mange ganger tidligere. Uten kjentfolk må en enten ha et meget godt kart eller turen lagt inn på GPS. Det er lett å ta feil i alle kryssene.

Fra Katernberg syklet vi videre i retning Rhine-Herne kanalen. Det var ikke bare jernbanen som var viktig for området, men også kanalene. Kanalene er i dag flittig i bruk.

Som nevnt hadde vi litt regn på turen. Med solskinn ville syklingen langs kanelen vært som et postkort.

Vi fortsatte med en liten rundtur opp til Ewaldsee før vi returnerte til utgangspunktet.

Möhnesee

Dette skal være i følge våre venner, en klassiker. Her sykler du på skogsveier rundt Möhnesee.


GPS spor: http://ridewithgps.com/trips/1893583

Igjen er et godt turkart nødvenig eller at turen ligger på din GPS.

En blir på mange måter fasinert av den tyske grundigheten. Vi kommer til et kryss langt inne i skogen og ser at krysset har skilting som om vi var i byen.

På tur inn i skogen.