Skip to main content

Gamle post- og kongeveier: Gaupås-Haugtuft-Bjune-Oserød

Skrevet av Roar Verde den . Publisert i , .
Informasjonsskilt Stampeelva

Etappene 8-10: Gaupås-Haugtuft-Bjune-Oserød

Post- og kongeveiene i Vestfold er betydelig endret gjennom tidene. Etappene fra Gaupås til Oserød kan fint sykles sammenhengende. Kun få strekninger ligger i den opprinnelige postveien.

Roar

FAKTABOKS

  • GPS spor: https://ridewithgps.com/routes/30992443
  • Start: Togstasjonen i Holmestrand og heis (70 m) opp til Rove
  • Stopp: Oserød gård
  • Vanskelighetsgrad: Middels lett
  • Maks stigning: 11%
  • Distanse: 49 km.
  • Underlag: Stort sett asfalt med enkelte avsnitt med grus

ETAPPE 8: Postgården Gaupås – Haugtuft (16,5 km) Schanche: 1 ¼ miil (14 km)

Jeg startet turen fra Holmestrand jernbanestasjon, tok heisen opp til Rove, syklet på Rambergveien og inn til Olav Duuns hus rett før Ramberg og videre til Gaupås, en ekstra tur på 3,5 km. På Gaupås ruslet en flokk kuer inn på båsen, antagelig for å melkes.

Gaupås gård

Min lengde mellom Gaupås og Haugtuft ble 2,5 km lenger enn Schanche angir. Dette kan stemme med grunneierens opplysninger om at den egentlige Kongeveien kom inn nordfra og gikk på skrå over jordene hans. Han syntes den tok for mye av jordarealet, så han pløyde dem ned!

Den lokale turistforening laget turstier og en ekstra runde for meg og som jeg måtte følge. Passeringen av Stampeelva er original slik informasjonsskiltene viser.

Informasjonsskilt Stampeelva
Informasjonsskilt Stampeelva

ETAPPE 9: Haugtuft – Bjune (10,3 km). Schanche angir 1miil (11,3 km)

Bispeveien var fra gammelt av en allfarvei, men den har senere hatt mange utbyggings- og bruksmåter, også jernbane.

Forløpet kan tidligere vært 1 km lenger.

ETAPPE 10: Bjunegårdene via Tønsberg gammelt postkontor til Oserød gård (20 km)

Schanche skriver 2 miil (22,6 km), men jeg tok en snarvei på Semslinna mot Oserød mens postkarene gikk eller kjørte tilbake til Sem kirke og vestover til Broen før de gikk sørvestover til Oserød.

Veiene er stort sett så modernisert at kun korte avsnitt kan kalles gammel Kongevei i denne sammenheng.

  1. Den første mellom Botne kirke og Kvan.
  2. Mellom Brekkeåsen og Haugtuft gård. Her er det skiltet opplysninger ved Stampelva
  3. En kort merket grusvei ved avkjøringen til Ramnes mot Bjune.
  4. Grusvei og sti fra Fyllpå til Sem kirke/Jarlsberg hovedgård på tvers av Jarlsberg flyplass. Obs: se opp for småfly!
  5. I Tønsberg har et tidlig postkontor ligget i Nordbyen nr 2. Andres Vintrup Hvistendahl fikk stillingen som postmester 30.12.1789.
Nordbyen 2.  (Damen på bildet er «Jeanna Corneliussen – en frelsesoffiser fra Tønsberg. Hun vokste opp i huset under fattige kår).
Nordbyen 2, Tønsberg. Innfelt er Jeanna Corneliussen – en frelsesoffiser fra Tønsberg. Hun vokste opp i huset under fattige kår.
Kilde: Nøtterøy Historielag

Småveiene har lite trafikk,men hovedveier, som man må innom flere ganger, har mye og veldig plagsom trafikk.

Kartet viser at den valgte traseen går nesten rett fram og stedvis, særlig mellom Brekkeåsen og Haugtuft, også rett opp og rett ned i bratte bakker, men på hele strekningen på 49 km er høydeforskjellen bare +226 m/-253 m

Veivalget er «kvalifisert gjetting» ut fra dokumentasjon av plasseringen og omtale av postgårdene, det “franske prinsipp”, men ikke av gamle kart.

OLAV DUUN

Olav Duun (født 21. november 1876 på Jøa i Namdalen, død 13. september 1939 i Holmestrand) var en norsk forfatter som skrev på nynorsk, og som flere ganger var nominert til Nobelprisen.

Olav og Emma Duuns hus «Fjellvang» er et museum og en villa i Holmestrand. Den er kjent som et kunstnerhjem ettersom forfatteren Olav Duun (1876–1939) bodde her i årene 1914–1939.

Olav Duun
Olav Duun «Fjellvang»
Olav Duun
Olav Duuns «Fjellvang»

Les videre om andre postetapper.


Roar Verde er pensjonist, bosatt i Larvik. Han har syklet flere etapper av de gamle post- og Kongeveiene mellom Oslo og Stavanger, mest i Vestfold og Telemark, og registrert dem med RideWithGPS.

Roar har fått assistanse av Statens Vegvesen og Postmuseet som har funnet fram gamle kart.

HVORFOR SYKLE DISSE GAMLE TRASÉENE

De eldste traseene, som ligger utenfor nedbygde områder, er grusveier, skogsveier og stier. De har en viktig historie å fortelle om utviklingen av samferdselen i Norge og han deler gjerne denne opplevelsen med andre.

Roar Verde

Roar Verde