Skip to main content

Stitur i Nordmarka

Skrevet av Øyvind Wold den . Publisert i .

Sognsvann-Ullevålsseter-Skjennungen-Heggehullet-Frønsvollen-Østre Skådalsløype-Ankerveien-Sognsvann (16 km)

Her er en morsom, tett og intens sløyfe i ganske bynære deler av marka, som knytter sammen tre lengre partier med sti og teknisk variert kjerrevei.

Øyvind

FAKTABOKS

• GPS spor: https://connect.garmin.com/modern/activity/108981441
  • Vanskelighetsgrad: Noe krevende, underlaget er stedvis vått, glatt, bratt, eller løst
  • Samlet stigning: 571 høydemeter
  • Underlag: Ca 5% asfalt, 50% grusvei, 45% sti,  av svært varierende kvalitet

Denne turen kan passe for de som vil bryne seg på en småkrevende nordmarka-miks av løs små- og halvstor stein, diverse gjørmete partier, smådropp, røtter, klopper, etc. Som med stisykling ellers, denne turen er raskere, tryggere og betydelig enklere når det er tørre forhold. Du trenger ingen superkondis på disse stiene, da de i hovedsak går i nedoverbakke. Gode bremser derimot, er et must!

På vei fra Skjennungen mot Heggehullet. Foto: Øyvind Wold

Etter en god oppvarming med mye motbakker på grusvei fra Sognsvann forbi Ullevålsseter og opp til Skjennungen, tar man et par hundre meter etter Skjennung-vannet av mot venstre (sørover) på grusvei mot Maristua. Fortsett rett fram på kjerrevei i y-kryss, etter ytterligere et par hundre  meter. Småkrevende bred kjerrevei med flere sporvalg, motbakke i starten. Denne veien er ofte noe gjørmete, og etter hvert som man nærmer seg Heggehullet blir den ganske steinete, men ikke verre enn at alt kan sykles med en hardtail.

Neste stiparti finner du ved å følge grusveien fra Frønsvollen, retning Midtstuen. Ta av til venstre  ned i Skådalen på tydelig kjerrevei, etter et par hundre meter. Lang, morsom og stedvis rask nedkjøring til bom og P-plass nederst i Skådalen. Kort parti (10-15 meter) med svært grov stein, er den største utfordringen. Følg med, omtrent halvveis får du et flott glimt av Oslofjorden.

Regn med sykkelvask i etterkant av denne turen! Foto: Øyvind Wold

Ankerveien finner du ved å følge Huldreveien et stykke på asfalt, så Båntjernveien bratt oppover til venstre (østover).  Følg Ankerveien forbi Båntjern og østover mot Løkka gård og Sognsvann. Ankerveien byr på artig og småteknisk sykling med nåde fin skogbunn, svaberg,  røtter og løs-stein. Denne veien er my brukt, og ikke et sted for råsykling i høy hastighet.

Regn med å møte turgåere, joggere og hunder underveis, ikke minst langs Ankerveien. Senk farten og vis hensyn!

Øyvind Wold

Øyvind Wold fra Oslo kjøpte sin første terrengsykkel i 1989. Det tente en gnist som skulle vise seg å få større konsekvenser enn han ante. Siden den gang har han vært helårssyklist i Oslo, terrengsyklist i marka og brukt store deler av ferie og fritid på å sykle land og strand rundt. Målet har vært å utforske et av verdens vakreste land – Norge.