Skip to main content

Fra Sørkedalen til Heggelivann

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

Sørkedalen Skole-Skansebakken-Heggelivann t/r (24,5 km)

Turen opp til Søndre Heggelivann krever kanskje litt av rytteren med sine 400 høydemetre, men du blir belønnet!

FAKTABOKS

Jeg valgte å starte turen ved Sørkedalen skole, alternativt kan en kutte litt ned ved å begynne ved Skansebakken. Det er gode parkeringsmuligheter begge steder.

Fra Sørkedalen skole sykler du på asfalten inn til Skansebakken. Ved innkjøringen til parkeringsplassen tar du ned til høyre og over broen. Du er nå over på grusvei. Ta til venstre i første kryss (opp mot gården), videre følger du løype mot Smedmyrkoia og Lysedammene. Selv om det ikke er merket med sykkelskilt, er det ingen veivalg som vanskeliggjør ruten.

Stien fram til Lydedammen er noe steinete (grov grus). Et godt tips er å ha litt mindre luft i dekkene enn ved sykling på asfalt. Ved Lysedammen deler veier seg. Siden målet er Søndre Heggelivann, tar du til høyre. Du kommer snart til Heggeliveien hvor du tar til venstre (høyre går tilbake til Sørkedalen skole). Du har nå kommet over på «vanlig» Nordmarka standard; grusvei.

Det begynner raskt å bli brattere! Du har ca 4 km jevn stigning før du er oppe på Søndre Heggelivann og det blir brattest på slutten.

Vel oppe skal du ta til venstre merket sykkelskilt til Skansebakken 11 km. Du kommer nå ned ved vannkanten på Søndre Heggelivann.

Nå er det nedkjøring på Gråseterveien langs Heggelielva helt fram til Skansebakken og retur til utgangspunktet.

Skiforeningens sykkelruter

Noen referanser til Skiforeningens sykkelruter:

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.