Skip to main content

Langs Mosel

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

En lang-weekend på sykkel langs Mosel

Grunnet «godkjente» medisinske årsaker kunne ikke Kristin & OJ være med oss på turen. Det satt langt inne for paret i Risør siden det var de som hadde initiert turen, booket hotel og sykler samt foretatt en «prøvetur» året før. Det hyggelige er at OJ nå er på vei opp mot den gamle formen!

Vi – Mari & Steinar, fikk en hyggelig tysk kollega til å være med; Elmar fra Dortmund. Siden vi hadde glemt å ta med GPS, skulle Elmar fikse dette. Dessverre kom han med noe «MicroSoft duppeditt» som gikk tom for batteri etter en time. Derfor har vi ingen GPS track av denne turen. Det skal vel kanskje sies at det IKKE er mye klatring når en sykler langs Mosel.

Vi fløy med Ryanair fra Torp til Frankfurt Hahn. Flyturen tar nesten 2 timer, etter mitt syn det maksimale en kan greie når en sitter så trangt! Men – det er billig å fly med Ryanair! Jeg har lest et sted at det skal være mulig å få med seg sykler med Ryanair, men jeg har verken erfaring eller priser.

Frankfurt Hahn er en gammel militærflyplass langt «ute på landet». Tips – bestill transport (taxi) før du drar! Forsøk å lage en avtale med hotellet eller gjestehuset når du booker dette. Det er svært fådrosjer på flyplassen – de som er der er forhåndsbestilt.

Etter noe venting på flyplassen kom det endelig en ledig taxi. Vi oppga adressen til vårt hotel i Zell am Mosel, men selv med GPS greide drosjesjåføren å kjøre feil. Veien fra flyplassen går «gjennom» den gamle flyplassen – noe som var forvirrende for oss passasjerer. Men – vi kom fram og rommet var klart. Weingut Christoph Koch er som navnet indikerer et gjestgiveri som driver med vinproduksjon på si (eller kanskje det motsatte). Gjestgiveriet har kun noen få rom, så dersom en ønsker å bo her, må en bestille i god tid. Dersom du velger et annet bosted, vil jeg allikevel anbefale et besøk i deres restaurant. Jeg anbefaler også deres vin – de produserer ca 5000 flasker hvitvin pr. år og alt gjøres for hånd av Christoph.

Neste dag hentet vi syklene. Det må innrømmes at vi var litt uheldige med valg av sykkel og jeg vil anbefale å bruke litt tid på nettet før en drar for å finne en ønsket sykkel. Siden det er meget enkel sykling langs Mosel trenger en ikke «high-end». Men en sykkel som ruller godt er å foretrekke.

Første tur gikk i retning Cochem. Vi syklet på «den ene siden av Mosel» mot Cochem og retur på «den andre siden». Alle sykkelstier er godt merket og går utenfor trafikkert vei. Som tidligere nevnt – det er flatt og ingen større utfordringer enn motvind.Det ble lunch i Cochem før vi snudde og syklet tilbake.

Dag 2 gikk i retning Trarbach. Igjen tok vi samme plan; byttet «side» av Mosel etter at vi snudde og syklet tilbake. Denne gangen klatret vi litt opp til en gammel borg, men ellers samme terreng som dagen før.

Den tredje (og siste dagen) tok vi varianten med å starte med båttur mot Trarbach. Vi hadde med oss syklene – noe som ikke var et problem, og returnerte pr. sykkel.

Vi tok turen i september. Selv om det var midt i «vinsmake-sesongen» var det ikke spesielt mange som syklet. Det var flere som kjørte buss fra vingård til vingård for å smake på vinen.

Hva annet kan en gjøre en å sykle?

Det finnes utallige vingårder som alle har sine spesialiteter. Mosel er nå kjent for sine Riesling-viner – tidligere var det de «søte» variantene som var populære. Maten er tysk – ikke særlig gastronomisk, men det er jo godt med en snitzel i ny og ne. Tysk øl er i verdensklasse og smaker herlig etter noen mil på sykkel.

Dersom du ikke har beøkt en ekte middelalderborg bør du avsette tid til dette mens du er i Moseldalen. Utvalget av borger er stort, men det er ikke alle som er åpne for turister. Jeg vil anbefale litt googling på nettet i forkant eller et besøk i et turistkontor i en eller annen by langs elva.

Vi traff noen svensker herrer som syklet Moseldalen, men ikke langs elven. Dette er en meget krevende tur siden du klatrer opp til platået over elven flere ganger.

Jeg vil anbefale sykling langs Mosel for de som ikke er topptrente, men som ønsker en mer aktiv ferie. Overnatting er relativt billig (€40+ pr natt/rom) og flybillettene er definitivt overkommelig.

Bett+Bike Moseldalen

Bett+Bike er en syklistvennlig kjede hvor medlemsbedriftene har et tilbud tilpasset syklister. Et B+B hotel/Gästhaus tilbyr blant annet;

  • Sikker plassering av sykler
  • Muligheter for tørking av klær og utstyr
  • Enkel sykkelreperasjon
  • Lokalkunnskap (kart etc.)

Mer informasjon finner du på http://www.bettundbike.de/en

Steinar Grøtterød

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.