Skip to main content

Gamle Drammensvei

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

Asker-Liertoppen-Semsvann-Asker (23 km)

Flere steder ved Asker Golfklubb har du en fantastisk utsikt over Asker – husk kamera!

Steinar

FAKTABOKS

Dette er en tur som i hovedsak går på Gamle Drammensvei tur/retur Asker.

Du starter ved Føyka ved Rimi-butikken. Her er det merket med Nasjonal Sykkelvei #1 og det er denne vi i hovedsak skal følge. Første del er relativt bratt. Fram til Ånnerud følger Nasjonal sykkelrute #1 G/S litt på høyre og venstre side av Gamle Drammensvei. Det er synd at en ikke har greid å få en samlet G/S på samme side hele veien.

Nasjonal sykkelrute #1 svinger til venstre ved Drengsrud skole og følger parallelt med Gamle Drammensvei. Avkjøringen kommer litt brått på.

Turen fortsetter forbi nedkjøringen til Asker Golfklubb (som vi skal følge etter at vi har snudd på Liertoppen). Du krysser E18 ved Liahagen – eneste mulighet etter Asker Golfklubb. Nå kommer en liten utforkjøring ned til Svinesjøen.

Du følger også nå Nasjonal sykkelrute #1 – denne gangen på sydsiden av E18, i retning Liertoppen. Følg Drammensveien helt fram til kjøpesenteret og ta undergangen under E18 mellom Bauhaus og kjøpesenteret. Her arbeides det med G/S. Du får nå en liten stigning til du igjen er opp på Gamle Drammensvei.

Ta til høyre ved Franzefoss og følg Gamle Drammensveien. Du vil passere E18 igjen før du krysser under E18 og kommer til Heia. Fortsett med å følge Gamle Drammensvei helt fram til nedkjøringen til Asker Golfklubb. Sykkelskilt merket Finsrudvannet.

Følg grusveien helt fram til skilt «Kultursti» hvor du tar til høyre. Du følger Hogstadveien men tar rett fram og ned Jøssongveien. Litt kupert gruskjøring før du kommer til Solliveien hvor du tar til høyre og ned bakkene.

I rundkjøringen tar du til venstre og sykler Semsveien opp til Sem Gjestegård, videre forbi Skaugum og ut på Kirkeveien til høyre. Du passerer Asker kirke og er raskt tilbake til startpunktet.

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.