Skip to main content

Litt krevende rundtur i Vestmarka

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

Sandvika-Svartvann-Skoglund-Sandvika (27 km)

Dette er en litt krevende tur med en del klatring både på asfalt og grusveier.

Kart: Lommekjent.no

FAKTABOKS

Vi starter fra Sandvika og tar turen over Løkke bro, Sandvika videregående skole og følger Sandvikselva fram til krysset Ringeriksveien/Slependveien. Følg Slependveien opp mot Jong og ta rett fram i rundkjøringen ved Kiwi. Du skal nå sykle opp mot Vestmarksetra.

Det er sykkelsti parallelt med Tanumsveien og Vestmarkveien. Her er det stigning, men lettere siden det er asfalt. Ved parkeringsplassen på Vestmarksetra tar du grusveien ved bommen, følger den litt før du tar av mot høyre og grusveien mot Grønland. Igjen er det jevn stigning – denne gang på grus.

Du følger sykkelskilt merket Grønland eller Svartvann. Ved krysset opp mot Grønland velger du retning Svartvann. Her er det noen få meter med «trillesti» hvor du normalt kan sykle. Igjen er det litt klatring før du begynner nedstigning mot Skoglund.

Grusveien ned til Skoglund er bratt og noen steder er det løs grus.
Avpass farten etter forholdene!

Du følger E16 litt i retning Sandvika før du tar av ved busstopp over på gang- og sykkelsti. Nå har du en fin tur ned til Sandvika gjennom Skui, Vøyenenga på Ringeriksveien og Skuiveien før du kommer til krysset hvor du tok opp mot Jong. Nå følger du samme vei tilbake til Sandvika.

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.