Skip to main content

Nesoddlandet

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

Son-Drøbak-Fagerstrand-Nesoddtangen (56 km)

Start turen med å ta sommerbåten fra Aker Brygge til Son

Steinar

FAKTABOKS

Å sykle Nesoddlandet er ingen lett tur. Terrenget byr på mange seige og krevende bakker – dog ikke så lange. Det er for de fleste tursyklister å ta tiden til hjelp og «bunkre» opp med forfriskninger på en kafé i en av de mange idylliske tettstedene du finner på turen.

Om sommeren setter Ruter opp båter fra Aker Brygge til øyene i Oslofjorden. Rute B21 går innom de fleste badestedene og ender opp i Son etter 2 timer. Det anbefales å være ute i god tid for å sikre plass til deg og sykkelen. Da får du kanskje også en god plass på dekket slik at du kan beundre Oslofjorden.

Alternativt til båt er å ta tog til Son stasjon, sykle ned til Son og ta fatt på turen langs kysten.

Du har flere rutevalg, men uansett må du belage deg på «berg og dalebane» terreng.

Denne turen går fra Son i retning Hvitsten på Erikstadveien/Hauerveien/Strandveien. Du får en bratt nedkjøring til Hvitsten og tilsvarende stigning opp i retning Drøbak.

Turen til Drøbak går på Hvitstenveien/Galbyveien/Vestbyveien. Dersom du ikke ønsker å sykle ned til Drøbak kan du fortsette på Fv152 i krysset Vestbyveien/Klommesteinveien.

Fra Drøbak klatrer du opp på Osloveien (Fv152). Ved Heer tar du til venstre på Holtbråtveien og videre på Fv78 hvor du krysser Rv23 opp til Holtbråten. Fra Holtbråten tar du Fagerstrandveien i retning Fagerstrand.

Fra Fagerstrand sykler du på Fv157 til Midtveien og følger denne til i retning Fjellstrand. Vi valgte ikke å sykle ned til Fjellstrand og tok Kirkeveien vestover i retning Nesodden. Fra Nesodden fulgte vi Fv156 i retning Nesoddtangen.

Retur tilbake til Aker Brygge med båt fra Nesoddtangen.

Desom du ønsker en kortere tur kan du hoppe av båten i Drøbak.

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.