Skip to main content

Med Drøbak som mål

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

Vestby-Pyttskog-Drøbak-Ås-Vestby (43 km)

Vestby er et meget godt utgangspunkt når en skal utforske Folloregionen på sykkelsetet.

Steinar

FAKTABOKS

Du finner lett en parkeringsplass i Vestby dersom du kommer med bil, alternativt ankomstmiddel er tog til Vestby.

Med meg på turen hadde jeg Morten I Kerr. Morten er en meget erfaren tursyklist (i tillegg til diverse styreverv innen sykkel). Min oppgave var å vise i praksis hvordan en kan bruke GPS og tjenestene til Lommekjent.

Turen var lagt opp til å finne en mulighet til å komme fra Hvitsten, Pyttskog til Drøbak med sykkel, noe som skulle vise seg å bli en utfordring.

Startpunktet var Vestby hvor vi parkerte bilen ved Vestby bibliotek. Fra startpunkttet syklet vi Kirkeveien hvor det nå er ny G/S vei. Du skal i retning Vestby kirke og Hvitsten og fortsetter på Hvitstenveien som dessverre har en smal vegskulder og ingen G/S. Du følger Hvitstenveien helt fram til Thomas Olsens vei. Følg denne i retning Ramme Gaard.

Her kommer den første utfordringen: Hvordan komme over til Pyttskog? Lommekjent hadde funnet en traktorvei, men vi fant den ikke med en gang. Derfor var vi først nede på parkeringen for Ramme Gaard og måtte sykle litt tilbake for å finne traktorveien.

I begynnelsen var det en tørr og fin traktorvei, men etter ca 800 meter ble det veldig gjørmete og vi måtte trille syklene. Det er anlagt en bro over bekken. Etter broen tar du til venstre og etter 300 meter kommer du igjen inn på grusvei (Damstuveien).

Du sykler nedover retning sjøen (Isbakken) til du kommer til Karl Sagas vei. Denne følger du til Solbergstrandveien og videre til Solbergveien. Du passerer Krogsrudsand gård. Følg Solbergveien til du kommer til Vestbyveien (asfalt). Her tar du til venstre opp bakken til Haver gård. Ved Haver gård får du en fantastisk utsikt mot Oslofjorden.

Nå følger en fin nedkjøring til Drøbak på Vestbyveien. Vi tok lunch i Drøbak før vi fortsatte turen retning Ås. Ut fra Drøbak syker du Osloveien. Her er det G/S på venstre side. Ved krysset Osloveien/Åsveien er det merket sykkelrute til Ås. Vi ønsket en ekstra liten runde mot Frogn kirke og fortsatte på Osloveien (G/S).

Ved Bakker skal du ta av Osloveien og inn på Smebølveien. Her sykler du på en «ridesti» ca 500 meter før du igjen er over på grusdekke. Etter Søndre Trostrud gård passerer du E6 og kommer ned på Mosseveien.

Du er nå på Nasjonal sykkelrute 7 og sykler sørover langs Årungen (G/S). Ved Vollebekk tar du til venstre retning Ås. Du sykler nå på en del av Fredrikhaldske Kongevei.

Du kommer snart til Høgskolen på Ås. Fra Meierikrysset går Fredrikhaldske Kongevei til Vollebekk og til Korsegården, derfra videre på «gamlegamle» Mossevei til Vestby (parallelt med E6) – en riktig vakker vei! Vi fortsatte retning Ås sentrum. Ved Ås sentrum sykler du under jernbanelinja og ut på Sentralveien, videre på Fv51 (Kroerveien). Du følger skilting til Vestby og kommer inn til Vestby fra nordøst.

Passasjen Hvitsten til Pyttskog

Ved tørt føre bør det ikke være noen problemer å sykle traktorveien fra Ramme Gaard til Pyttskog, men etter regn vil denne pasasjen bli litt uegnet.

Jeg har studert kartet og kommet fram til at traktorveien er den enseste løsningen for å komme over til Pyttskog og videre til Drøbak. Dette medfører at du må ha en sykkel som egner seg for ulendt terreng (hybrid, cyclocross eller MTB).

Dersom valg av traktorveien ikke er ønskelig, kan en fra Hvitstenveien ta Galbyveien og Drøbakveien (Fv52) fram til Vestbyveien og derfra ned til Drøbak.

Stor takk til Morten for flott reisefølge og fantastiske bilder.

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.