Skip to main content

Gamle post- og kongeveier: Brevik postkontor til Åby postgård (utkast)

Skrevet av Roar Verde den . Publisert i , .
Følg sykkelvei 1 til Grasmyr

Etappe 17: Brevik postkontor til Åby postgård

FAKTABOKS

  • GPS spor: https://ridewithgps.com/routes/30965433
  • Start: Brevik postkontor
  • Slutt: Åby postgård
  • Vanskelighetsgrad: Middels lett tur
  • Distanse: 15 km
  • Underlag: Alt fra asfalt til «trillesti». Meget varierende.

RUTEBESKRIVELSE

Følg sykkelvei 1 til Grasmyr
Følg sykkelvei 1 til Grasmyr
Følg sykkelvei 1 til Grasmyr
Følg sykkelvei 1 til Grasmyr
Grasmyr gård idag
Grasmyr gård idag
Forbedret postvei
Forbedret postvei
Overgang til opprinnelig trasé
Overgang til opprinnelig trasé
God bredde og kvalitet
God bredde og kvalitet
Varierende underlag
Varierende underlag
Utvasket, steinete trillevei
Utvasket, steinete trillevei
Ta til høyre ut av postveien og inn i hårnålsvingen mot Stokkevann
Ta til høyre ut av postveien og inn i hårnålsvingen mot Stokkevann
Olavskirken i Bamle
Olavskirken i Bamle
Ta grusvei bak gården syd for kirken
Ta grusvei bak gården syd for kirken
Lensmannshuset i Åby
Lensmannshuset i Åby

Til venstre: Jordmorbolig hvor det også var postkontor. Bak til høyre: samfunnshuset.
Til venstre: Jordmorbolig hvor det også var postkontor. Bak til høyre: samfunnshuset.

Stathelle

I 1689 ble ruten fra Christiania til Bragernes omlagt, og Brevik postkontor ble knutepunkt. Dermed ble Skien bare knyttet til rutenettet ved bipost.

Fra Brevik ble posten fraktet over fjorden til Stathelle, og ruten fulgte så en ny ridevei som samme året ble tatt i bruk mellom Stathelle og Christiansand. Rideveien gikk nærmere kysten enn den eldre postruten. I grove trekk fulgte postveien dagens E18 frem til Christiansand og E39 deretter til Stavanger.

Det var først i 1689 da postveien fra Brevik / Stathelle til Kristiansand ble anlagt at det ble en fast skyssforbindelse over Breviksstrømmen. Det vil si skyssen var en del av postveien og skyssen ble utført ifm postgangen helt frem til slutten av 1700-tallet. Da ble det gitt bevillinger til ordinær overfart for folk flest. (Kilde: Brevik Historielag)

Roar Verde

Roar Verde

Roar Verde er pensjonist, bosatt i Larvik. Han har syklet flere etapper av de gamle post- og Kongeveiene mellom Oslo og Stavanger.