Skip to main content

Fra Sørkedalen til Lommedalen

Skrevet av Steinar Grøtterød den . Publisert i .

Røa (t-bane)-Sørkedalen-Lommedalen-Kolsås (T-bane) 32 km

Ta sykkelen på banen til Røa og opplev både Sørkedalen og Lommedalen. Retur fra Kolsås T-bane.

FAKTABOKS

Jeg har stor sans for å bruke T-banenettet som utgangspunkt for sykkelturer. På denne turen tar du T-banen linje 2 til Røa og returnerer fra Kolsås med T-banens linje 3.

Fra Røa sykler du innover i Sørkedalen. Her er du sjeldent alene; syklister, rulleskiløpere, biler og busser gjør at du bør være oppmerksom. Turen går på asfalt fram til Skansebakken.

Dersom du ønsker en tidlig stopp anbefales Sørkedalen Landhandler.

Ved Skansebakken sykler du videre på grusveien. Du følger skilting til Tobonn.

Ved Storebekkhytta tar du til venstre (til høyre kommer du opp til Søndre Heggelivann). Nå blir grusveien betydelig dårligere, samt at stigningene starter.

Storebekkhytta

Kort etter Lomåshytta skal du ta til venstre. Her er det merket med sykkelskilt til Lommedalen. Nå begynner serpentinersykling på «dårlig» grusvei. Det er ca 2 km klatring fra Storebekkhytta til toppen.

Vel oppe på toppen er det merket «Trillesti». På noen partier på trillestien er det mulig å sykle, andre partier anbefales det å trille sykkelen.

Etter ca 600 meter med «trilleparti» kommer du ut på en skogsvei. Du sykler i naturskjønne omgivelser forbi Rognlivann. Nå starter en bratt nedkjøring til parkeringsplassen på Tobonn.

Fra Tobonn parkeringsplass er det igjen asfalt. Nå skal du følge Lommedalsveien fram til Bærums Verk. På Bærums Verk er det flere muligheter til å få forfriskninger.

Etter Bærums Verk er det gang-/sykkelsti fram til Kolsås T-banestasjon.

Dette er en tur som krever litt bredere dekk på sykkelen og gode bremser!. Grusveiene innersti Sørkedalen har grovt dekke, hybridsykkelen/grusracer vil føles usikker.

En lenger variant av turen finner du på Sørkedalen over til Lommedalen.

Steinar Grøtterød

Steinar Grøtterød

Redaktør av sykkelstien.no og ivrig tursyklist.

Comments (1)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *