Gamle post- og kongeveier: Ramstad-Asker
Etappe 3: Fra Ramstad til Asker gård
Etappen følger i hovedsak Nasjonal sykkelvei nr. 1. Lengre partier av Kongeveien er i dag E18 og kan ikke sykles.
FAKTABOKS
- GPS spor: https://ridewithgps.com/routes/31191102
- Start: Ramstad (Maisen Pedersens vei)
- Sluttpunkt: Asker gårdene
- Distanse: 12,6 km
- Vanskelighetsgrad: Middels lett tur
- Underlag: Asfalt
KONGEVEIEN I ASKER OG BÆRUM
Drammensveien ble opprinnelig bygget som Kongevei mellom Kongsberg og Christiania, altså primært en «Kongsbergvei» og ikke en «Drammensvei». Det var således behovet for en kjørbar vei fra Kongsberg, der det var gjort sølvfunn i 1623, til Christiania, som lå bak byggingen av veien og ikke primært behovene for en forbindelse mellom Christiania og Bragernes. Dette avspeiles også i det forhold at den ble bygd fra Kongsberg og østover, til nærmeste havnemulighet som var Drammenselva ved Hokksund. På den måten kunne man på raskeste måte dra nytte av den nye veien, og strekningen Kongsberg–Hokksund stod ferdig til bruk omkring 1630. Siden fortsatte veibyggingen østover, først til Bragernes og siden videre østover til Christiania. Det tok imidlertid ytterligere nesten 40 år før den var ferdig utbygd på hele denne strekningen.
Gjennom Asker og Bærum måtte Kongeveien passere Lysaker og Sandvika; dette var steder som fra siste del av 1500-tallet fikk et betydelig oppsving i kjølvannet av de mange vannsagene som etter hvert ble oppført i Lysakerelva og Sandvikselva, og i Sandvika var fremfor alt trafikken til og fra Bærums Verk av betydning. Det ble bygd broer på Kongeveien begge steder; de tidligere rideveiene fra Oslo og vestover hadde krysset de to elvene lenger nord. Kilde: Lokalhistoriewiki.
Gunnar Tveit antar i sin rapport «Kongevei og andre Drammenske hovedveier i Asker og Bærum» at kongeveien fra Sandvika mot Slependen «forsvant» med utbyggingen av jernbanen. Jeg forsøkte å følge det «franske prinsipp» og syklet over Jongskollen. Det er anlagt en gang-/sykkelvei fra Sandvika/Skatteetatens nye kontorer, parallelt med jernbanen over E16. Du følger Jongsåsveien og Jongsbruveien fram til Slependveien.
SLEPENDEN KALKOVN
Slependen kalkovn på Slependen i Bærum er en sjaktovn for kalkbrenning fra 1914. Kalkovnen er i dag museum.
Ovnen ble restaurert utvendig i 1982 og innvendig i 1994. Ovnen er åpen for omvisning og har utstillingen «Kalkbrenning i Asker og Bærum». Den er et at Bærums viktigste industrielle kulturminner.
Bærums kommunevåpen består av en stilisert tegning av kalkovnen.
Teknologien med å brenne kalk var kjent andre steder i verden lenge før Kristi fødsel. Til Norge kom kunnskapen trolig via engelske munker i vikingtiden. I middelalderen gikk det med store mengder kalk til oppføring av klostere, kirker og til festningsanlegg som f. eks. Akershus slott og festning. Murkalken har i ettertid vist seg å være meget sterk og blir bare bedre med tiden.
De første kalkovnene besto av et nedgravet brennkammer som var foret med stein og hadde et luftinntak i bunnen. Kalksteinen ble knust for hånd til småbiter og lagt lagvis med kull. Etter at ovnen hadde kjølnet tok man ut den brente kalken.
Den enkleste ovnstypen kalles gjerne «bondeovner». Disse ble brukt periodisk og hadde en diameter og høyde på tre til fire meter. Fabrikkovnene ble også fylt lagvis med kalkstein og brensel, men drevet kontinuerlig.
NÆS BRO
Innskrift på tavlen:
Bygget år 1800 – Restaurert 1993
Ved dette sted har Sølvveien- Kongveien og Gml.Drammensvei krysset Nes-elva.
- På 1600 tallet antakelig bare et vadested
- Ca 1770 ble det bygget en trebru
- Nåværende steinhvelvbru bygget år 1880
- Den ble «modernisert» i 1972
- Restaurert i 1993
Restaureringsarbeidet ble utgørt på dugnad av bedriftsidrettslagene til Statens vegvesen Akershus ved Billingstad og Follo vegstatsjoner
RAVNSBORG GÅRD
Ravnborg skysstasjon ble opprettet i 1663, sikkert fordi det var opprettet kjørevei.
Før E18 ble bygget, gikk veien mellom Oslo og Drammen ved Ravnsborg gård. Jeg var så heldig å treffe en gammel dame (96 år!) som hadde bodd på gården fra før 2. verdenskrig. Hun fortalte at den eldste bygningen var bygget ut 3 ganger. Hun hadde også opplevd å se Winston Churchill kjøre forbi etter besøk på Skaugum.
Fra Lokalhistoriewiki.no: Gården het opprinnelig Jøssi, et gårdsnavn med endelsen -vin. Betydning av forstavelsen er ukjent. Gården hadde to bruk i middelalderen. Ved takst i 1715 hadde Jøssi et stort stuehus, drengestue, vedskjul, stall, fjøs, stabbur, låve og kjone (korntørke).