Skip to main content

Movannsrunden

Skrevet av Øyvind Wold den . Publisert i .

Kjelsås stasjon-Sandermoseveien-Movann rundt-Sørbråten-Maridalen-Kjelsås stasjon (24 km)

Ta T-banen til Kjelsås og ta runden rundt Movann på sykkelen

Øyvind

FAKTABOKS

  • GPS spor: https://connect.garmin.com/modern/activity/109283822
  • Start/stopp: Kjelsås
  • Vanskelighetsgrad: Middels krevende, kan sykles med sykkelvante barn fra 10-11 års alder
  • Samlet stigning: 325 høydemeter
  • Underlag: ca 50% asfalt, 50% grusvei, av varierende kvalitet

Denne runden er egnet både som trening på grunn av motbakkene, eller som en fin tur i rolig tempo. Levende kulturlandskap, utsiktspunkter over Maridalsvannet og et vakkert parti langs den historiske Hakadalsveien/ Greveveien nordover i retning Hakadal, er noe av det du kan oppleve.

På varme dager er det flere lett tilgjengelige steder å bade langs Movann.

Deler av turen går rett ved siden av Gjøvikbanen. Her har veien flere steder stabbestein i veikanten, gamle dagers solide «autovern»! Foto: Øyvind Wold
Mellom Sandermosen stasjon og Movann er det flere lette sykkelstrekk gjennom skogen, fine bade/rastemuligheter på østsiden av selva Movann. Foto: Øyvind Wold

Greveveien går fra Hakadals Verk til Hammeren i Maridalen. Den er ca 20 km lang og stod ferdig som kjørevei i 1825. Greveveien er en forlengelse av Ankerveien som var en forbindelsesvei mellom Bærums Verk over Fossum (sørenden av Bogstadvannet) til Hammern i Maridalen i Oslo. Peder Anker bygget veien mellom Bærums Verk og Hammeren på 1790-tallet.

Estetisk er kanskje det flotteste partiet på denne turen fra undergangen ved Snippen stasjon til Movann. Her følger veien gjennom til dels tett skog nært på både Gjøvikbanen og Movannsbekken, mens solide stabbestein står i veikanten som gammeldags ”autovern”.

Fra Movann stasjon går det i lange susende nedoverbakker mot Sørbråten og Maridalen – pass på – flere av svingene er uoversiktlige!

Lett sykling sørover forbi åkre og gårder mot Kjelsås når du kommer ned i Maridalen, kanskje landets meste brukte vei når det gjelder sykling. Margarethakirke-ruinen fra middelalderen, rett ved veien, er vel verdt en stopp.

Tips: På grunn av stedvis ujevn og løs vei bør du velge litt lavere lufttrykk i dekkene, (prøv med ca 30 psi for terrengsykkel)

Øyvind Wold

Øyvind Wold

Øyvind Wold fra Oslo kjøpte sin første terrengsykkel i 1989. Det tente en gnist som skulle vise seg å få større konsekvenser enn han ante. Siden den gang har han vært helårssyklist i Oslo, terrengsyklist i marka og brukt store deler av ferie og fritid på å sykle land og strand rundt. Målet har vært å utforske et av verdens vakreste land – Norge.