Gamle post- og kongeveier: Ringdal til Fare
Etappe 13: Ringdal gård – Hovland Gård
Denne turen går på ned gjennom Bommestadåsen og Bommestadbakkene som viser flere hundre år med veihistorie på et lite område.
Etappen ble gjennomført i 2 deler: Først ned til Holagropa (5 km), så tilbake og rundt over Lågenbrua og ned Elvestien til Stubberød som var fergestedet på vestsida (2,5 km).
FAKTABOKS
- GPS spor Ringdal-Holagropa fergeleie: https://ridewithgps.com/routes/37341833
- GPS spor fergested vestsiden av Lågen: https://ridewithgps.com/routes/37341859
- Distanse: 7,5 km
- Start: Ringdal gård
- Sluttpunkt: Fare
- Vanskelighetsgrad: Lett
- Underlag: Asfalt og grus, omtrent likt fordelt.
Rutebeskrivelse
Fra Ringdal sykler man sydover på Hedrum Ravei og videre på Gamle Sørlandske «bak» Holms kafeteria og gjennom Verningen.
Rett før Bommestadbakkene sykler man inn til venstre på gang- og sykkelvei som var den gamle Kongevei-traseen fra 1650. Den er merket med Info-skilt.
Den svinger ned til boligfeltet på Bommestadåsen og videre gjennom industriområdet med Mesta og Veidekke. Ta inn til venstre ned en bratt kneik mot et jorde.
Den gamle traseen ned til Holagropa og fergestedet følger kanten av jordet og skogholt. Idag (august) er det ganske gjengrodd, med i april, før alt vokste, var veien ned åpen.
Den bratte bakken ned til Holagropa er forsterket med kavler: tverrliggende stokker.
Roar Verde er pensjonist, bosatt i Larvik. Han har syklet flere etapper av de gamle post- og Kongeveiene mellom Oslo og Stavanger, mest i Vestfold og Telemark, og registrert dem med RideWithGPS.
Roar har fått assistanse av Statens Vegvesen og Postmuseet som har funnet fram gamle kart.
HVORFOR SYKLE DISSE GAMLE TRASÉENE
De eldste traseene, som ligger utenfor nedbygde områder, er grusveier, skogsveier og stier. De har en viktig historie å fortelle om utviklingen av samferdselen i Norge og han deler gjerne denne opplevelsen med andre.