Skip to main content

Langs toglinja fra Movatn til Kjelsås

Skrevet av Øyvind Wold den . Publisert i .

Langs toglinja fra Movatn til Kjelsås (10 km)

FAKTABOKS

  • GPS spor: https://ridewithgps.com/routes/46973897
  • Vanskelighetsgrad: Lett
  • Start/Sluttpunkt: Movatn stasjon (22 min. reise fra Oslo S)/ Kjelsås stasjon
  • Samlet stigning: 100 hm
  • Underlag: 90 % grus (litt grov langs Movannsbekken), 10% asfalt
  • Anbefalt kart: Kikut 1:25 000
  • Trafikkforhold: Bilfrie grusveier, lite trafikk på asfaltpartiet etter Sandermosen stasjon

En tur som viser hvor kort det er fra by til land i Oslo-området. Drøye tjue minutters togtur fra Oslo S er man i tjukke marka, og nesten tre hundre meter over havet.

Greveveien som man følger sørover er en artig og variert tur går ganske nære inntil toglinja gjennom til dels tett og frodig skog.

Fra Movatn stasjon følger man grusveien nordover langs jernbanesporet et par hundre meter, før veien krysser linja og går østover. Etter et par hundre meter til kommer man til Greveveien, den gamle hovedveien mellom Hakadal verk og Hammeren. Følg denne sørover på vei med dekorative stabbestein i veikanten, langs vakre Movann og Movannsbekken ned og gjennom kort tunnel-undergang ved Snippen stasjon. Lett sykling videre sørover ned gjennom skogen til asfaltveien like ved Sandermosen stasjon.

Videre sørover på to kilometer med slak nedoverbakke, før man tar av til venstre inn på grusvei ved Sander gård. Småkupert grusvei gjennom åpent kulturlandskap, og etter hvert mer skog, langs Maridalsvannets østside. Fin utsikt over vannet og dalen flere steder underveis.

Etter bompassering på Midtoddveien er man like etterpå ute på asfalt, følg Midtoddveien en halv kilometer til Asbjørnsens vei på høyre hånd, den går rett ned til Kjelsås togstasjon.

Fantastisk landskap og sykkelforhold. Foto: Øyvind Wold
Fantastisk landskap og sykkelforhold. Foto: Øyvind Wold
Øyvind Wold

Øyvind Wold

Øyvind Wold fra Oslo kjøpte sin første terrengsykkel i 1989. Det tente en gnist som skulle vise seg å få større konsekvenser enn han ante. Siden den gang har han vært helårssyklist i Oslo, terrengsyklist i marka og brukt store deler av ferie og fritid på å sykle land og strand rundt. Målet har vært å utforske et av verdens vakreste land – Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *